arrowNext_2x.png
arrowPrev_2x.png
quoteYellow_2x.png

העבודה היא סוג של בית, וצריך להתנהג בו בהתאם

officesLogos_0004_Layer-11.png

עו"ד אפרת לוי-שרעבי

יועצת משפטית

המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער

משך עיסוק בתחום

11 שנים

תחום

ייעוץ משפטי

quoteDark_2x_edited.png

פירגנו לי על...

נעימות, מקצועיות, זמינות וסבלנות

quoteDark_2x_edited.png

גאה במיוחד ב...

הפיכת תפקיד היועצת המשפטית לרלוונטי במינהל

שימוש בחשיבה חדשנית – פיתוח חשיבה מחוץ לקופסה, שימוש במתודולוגיות חדשות, והסתכלות על הדברים מזוית שונה מאפשרים להגיע לפתרונות יצירתיים עבור הלקוח. 

1

ניהול שוטף של תהליכים – הימנעות ממשברים על-ידי ניהול שוטף של המשימות ותקשורת תכופה עם הלקוחות לאורך זמן, יוצרים מצב בו אירועים עם פוטנציאל משברי לא צומחים לכדי משבר.

2

למידה מתמדת – לחקור, לקרוא, וללמוד בכל יום משהו חדש בכדי להפוך למקצועיים יותר בתחום. לא להתבייש לשאול שאלות.

להכיר את המטה והשטח – להכיר ולהבין לעומק את ההתנהלות באגפים השונים במשרד הראשי וביחידות הסמך על מנת לקבוע הנחיות נכונות ולהיות מסוגלים לקדם את המטרות הקיימות. כמו כן, ישנה חשיבות להבין את המתרחש בשטח בכדי לספק המלצות שמתיישבות ומיטיבות עם המציאות הקיימת.

ליהנות מהתרומה לשירות הציבורי – כאשר יש ערך מוסף לעשייה שלך, העבודה תמיד תהיה מספקת יותר.

3

4

5

טיפים של מצטיינים

  • שותפות למטרה – הדגשה תכופה לעובדי המינהל כי תפקיד היועצת המשפטית הוא לסייע בקידום פעילות המשרד בצורה מקצועית, ולמצוא פתרונות נכונים מבחינה משפטית שיאפשרו לארגון להוציא לפועל את חזונו. דגש זה בא לידי ביטוי בשינוי תהליך העבודה מול היועצת המשפטית.

  • מציאת פתרונות יצירתיים – הימנעות ממתן תשובה שלילית לבקשה או פנייה מבלי לנסות למצוא פתרון יצירתי שניתן לאשר. המאמץ הנוסף למציאת הפתרון מביא לשיתוף פעולה ואמון גבוה יותר מצד עובדי המשרד, ובכך מעלה את שביעות רצונם.

  • שקיפות בקבלת החלטות  בעת מתן חוות דעת, נימוק מפורט לסיבת קבלת ההחלטה מאפשר למקבל השירות להבינה ולקבלה בצורה הטובה ביותר. השקיפות עוזרת למנוע התנגדות מצד הלקוח. 

  • למידה מתמדת – כדי להוות מקור בר סמכא למענה על שאלות ופניות הלקוחות, ישנה חשיבות ללמידה מתמדת. מלבד התמקצעות מתמשכת בתחום המשפט, הלמידה צריכה לכלול היכרות והבנה של תהליכים רוחביים המתנהלים במשרד.

  • הכשרות לעמיתים וממשקים – כוללות תיאום ציפיות בין האגפים המקצועיים במשרד לבין הלשכה המשפטית, וארגון ימי השתלמויות עבור בעלי תפקידים במינהל לחינוך התיישבותי, בכדי להנגיש ולפשט דגשים משפטיים חשובים לעבודת המינהל. בין היתר, העשרה זו נעשית באמצעות ניתוח Case Studies, המאפשרים ללמוד מטעויות העבר ומקנים כלים לפתרון בעיות באופן עצמאי. זאת, תוך דגש על הפן המשפטי והנגשת הקשר הרציף עם היועצת המשפטית.

מה הופך שירות למצוין?

  • מעורבות גבוהה בפעילות המשרד הראשי – בעזרת נוכחות בוועדות מכרזים, בפורומים ושיחות תכופות עם ממשקים במשרד הראשי, ואף באמצעות חברות בהנהלת המשרד הראשי, ניתן לשפר את רציפות ויעילות תהליכי העבודה בין הלשכות המשפטיות. למשל, למנוע עבודה כפולה על שני מכרזים נפרדים, שמטרתם זהה. כמו כן, הדבר מאפשר לכל לשכה משפטית לספק דגשים ספציפיים עבור עבודתה של האחרת. יתרה מכך, השתלבותה של יחידת הסמך בפעילות המשותפת עם המשרד הראשי מאפשרת ליועץ המשפטי לקבוע שגרות להשתלבותו בתהליכים הזקוקים לתמיכה משפטית, החל משלבי היזימה והתכנון, ומקדמת מעורבות גבוהה יותר של מנכ"ל המשרד הראשי בנעשה ביחידת הסמך.

  • התאמת נהלים לחקיקה – בהינתן מצב בו אין חקיקה מוסדרת ואין נהלים בכל התחומים הרלוונטים, יש לעשות היקשים מהחקיקה והנהלים הקיימים. על מנת לעשות זאת, יש להכיר את החקיקה ונהלי הרוחב ולפעול תוך שיקול דעת, יצירתיות ומקצועיות. 

  • קביעת קריטריונים ברורים ושקופים – קביעת קריטריונים שיוויוניים לחלוקת תמיכה כלכלית וביצוע פעולות לפרסומם. דוגמאות לכך הן פרסום קולות קוראים עדכניים (תמיכה תקציבית למוסדות) וקביעת קריטריונים למוסדות שונים שהגדרתם לא הייתה ברורה. הצבת הקריטריונים מהווה הזדמנות המאפשרת לבצע התאמות וליצור אחידות בין כלל המוסדות. מעבר לכך, חשיפת הקריטריונים משמרת את עיקרון השוויון והשקיפות מול המינהל והציבור. 

  • בחינת התוצאות בשטח – ביצוע סיורים אצל "לקוחות הקצה" בכדי להבין את המתרחש בשטח ולוודא שההחלטות מבוצעות בהתאם לנהלים. לדוגמה, סיורים בכפרי הנוער המעלים סוגיות משפטיות, שעין לא מקצועית לא תבחין בהן.

  • שימור ידע מקצועי, המאפשר קליטת עובדים באופן מוצלח – שמירה מסודרת ותכופה של חוזים, הסכמים ומכרזים (וחומרים הנלווים להם) מאפשרת מעקב אחר תהליכים ואיתור מידע במהירות. שימור ידע באופן זה מאפשר לתמוך בתהליכי קליטה וחפיפה של עובדים חדשים. על תהליך הקליטה לכלול גישה לכלל הקבצים הרלוונטיים ולחומרים נוספים (כמו דוא"ל), ונוכחות של גורם המלווה את העובד לאורך כל תהליך הקליטה, כך שישנו מענה זמין לשאלות. 

איך מנהלים תהליכים אחרת?