arrowNext_2x.png
arrowPrev_2x.png
quoteYellow_2x.png

עבודה עם ראייה רחבה של עבודת הרגולטור, מכוונת אינטרס ציבורי

officesLogos_0005_Layer-10.png

עו"ד רננה שחר

יועצת משפטית

רשות התעופה האזרחית

משך עיסוק בתחום

21 שנים

תחום

ייעוץ משפטי

הצוות שלנו

אפרת ביטון - רכזת הלשכה המשפטית, הנהלת ב

עו"ד דנה גליק-הרוש

מנהלת מחלקה בכירה

אפרת ביטון - רכזת הלשכה המשפטית, הנהלת ב

עו"ד דנה עסיס-שנער

עוזרת ראשית, ייעוץ משפטי

אפרת ביטון - רכזת הלשכה המשפטית, הנהלת ב

עו"ד יבינה זכאי-בראונר

מנהלת מחלקה בכירה

אפרת ביטון - רכזת הלשכה המשפטית, הנהלת ב

עו"ד אבישי פדהצור

סגן בכיר ליועצת המשפטית

quoteDark_2x_edited.png

פירגנו לנו על...

המקצועיות, על מענה בזמן סביר, ועל מתן שירות ללא מאמץ

quoteDark_2x_edited.png

גאים במיוחד ב...

שיקום רגולציית התעופה האזרחית בישראל בעשור האחרון, וקבלת הכרה עולמית על כך

 פיתוח הידע המקצועי ביחידה  העובדים חייבים להכיר לעומק את עולם הידע המקצועי בו הם עוסקים. ככל שהמחלקה מקצועית יותר, כך היא תטפל בפניות בצורה מותאמת ומהירה יותר.

1

התייעצות כבסיס ללמידה  העובדים ביחידה נתקלים בסוגיות רבות ומורכבות. כדי לתת להן מענה חוקי, מהיר ומותאם, הם מתייעצים רבות עם עמיתיהם ועם יחידות רוחביות כדוגמת משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה, הפרקליטות ומשרד התחבורה. התייעצות תוך-כדי העבודה תורמת רבות ללמידת המחלקה ומגבירה את איכות השירות אותו היא נותנת.  

2

חלוקת אחריות וביזור סמכויות  העובד המטפל בפניה מסוימת הוא זה שמלווה אותה מלפני ולפנים. יש ביזור סמכויות וידע, אין צורך שכל העובדים יכירו את כלל הפניות לעומק. באופן הזה תחושת האוטונומיה של העובדים מתחזקת, ומכאן גם תחושת האחריות שלהם למשימות השונות. בנוסף, הלקוח יודע מי מטפל בו, ולמי עליו לפנות.  

3

טיפים של מצטיינים

  • חיבור למטרות המשרד  העובדים ביחידת הייעוץ המשפטי רואים עצמם כחלק אינהרנטי, בלתי נפרד, מעשיית הרשות. הם מאוכזבים מכישלונות, ומרגישים שותפים מלאים להצלחות. תפיסה זו, מחזקת את תחושת השליחות של העובדים ומכאן גם משפרת את רמת השירות הניתנת ליחידות השונות.

  • דלת פתוחה  העובדים ביחידת היעוץ המשפטי מעודדים גורמים מקצועיים שונים ברשות - מנהלי אגפים, מפקחים, כוח עזר - להגיע למשרדם ולהתייעץ במידת הצורך. תרבות "דלת פתוחה" זו, מגבירה את תחושת הלכידות, כמו גם את יעילות העבודה.

  • איזון בין תרבות "דלת פתוחה" למענה מקיף ומקצועי – אף על פי שתמיד אפשר לגשת ולהתייעץ עם עובדי היחידה, הם מבקשים לקבל פניות בכתב ובצורה מסודרת (ניתן כמובן גם בדוא"ל), כדי שיוכלו לטפל בהן באופן מקצועי ומקיף.

מה הופך צוות למצטיין?

  • שיתוף הציבור בהליכי כתיבת תקנות  פרסום טיוטות לתקנות באתר רת"א כדי לקבל הערות והתייחסויות מציבור בעלי העניין. עבור הצעות חקיקה, ניתן למצוא במסגרת פרסומים אלו מסמכים רלוונטיים: נוסחים, דברי הסבר ותשובות רת"א להערות ציבור בעלי העניין וחומרי עזר נוספים, ככל שהופצו. הדיאלוג הפתוח מול ציבור בעלי העניין שומר על שקיפות השירות ומאפשר זיהוי מוקדם של בעיות וחסמים.

  • פיתוח והעשרת ידע  קיימים מספר תהליכים אשר נועדו להעשיר את הידע של העובדים במחלקת הייעוץ המשפטי:

    • הכשרה בתחום התעופה תהליך ההכשרה הפורמאלי, עליו אחראית מחלקת ההדרכה, כלל בעבר רק את אנשי המקצוע בעולם התעופה. כיום, הוא הורחב לכלל העובדים במשרד, כולל עורכי הדין. משום שהעובדים ביחידת הייעוץ המשפטי לא מגיעים מעולם התעופה, הכשרה זו חיונית ליצירת שפה משותפת וסנכרון העבודה עם גורמים שונים ברשות.

    • הדרכות וליווי פנימי כאשר נקלט עורך דין חדש מבוצע תהליך הדרכה וחניכה מובנה ומסודר, שלוקח בחשבון את ההתמחות המיודעת לאותו עורך דין. לכל אחד מעורכי דין במחלקה אחריות והתמקצעות בתחום משפטי אחר (למשל: אכיפה, מכרזים, חקיקה), ומתפקידו להעביר הדרכות בתחומו. באופן הזה לכל עורך דין יש תפקיד בהחזקת הידע המקצועי של המחלקה ובנוסף ידוע לכולם מי ביחידה אחראי על התחום, מה שמקצר זמני מענה והתמודדות עם סוגיות מסוימות. 

    • הדרכות חיצוניות  העובדים במשרד הייעוץ המשפטי משתתפים בהדרכות המועברות על-ידי גורמים מקצועיים חיצוניים, לעתים גורמים תעופתיים ולעתים גורמי ממשלה (כדוגמת משרד המשפטים). 

    • סדנאות  היועצת המשפטית משתתפת בהעברת סדנה למדינות אחרות בתחום שיקום רגולציית התעופה (כגון סדנה על תהליכי פיקוח ואכיפה). 

    • נוכחות בדיונים עם מנהלים  כלל העובדים במחלקת הייעוץ המשפטי משתתפים בדיונים עם הנהלת רת"א, כל אחד בתחום המומחיות שלו. התנהלות זו מעצימה את העובדים ומחזקת את תחושת המחויבות שלהם.

    • שיתוף ידע  העובדים ביחידת הייעוץ המשפטי משתפים את כלל הקבצים ב-Sharedocs. באופן הזה ניתן ללמוד מפרויקטים שנעשו בעבר, ולהשתמש בידע אשר קיים ביחידה, במקום להשקיע זמן ואנרגיות בצבירתו מחדש. בישיבות המחלקה מבצעים תיאום לוחות זמנים ומשתפים בפעילויות של כל אחד (כולל העברת דגשים מהיועצת המשפטית בנושאי הנהלה). 

  • ניהול משימות  יחידת הייעוץ המשפטי מתנהלת בעזרת קובץ חלוקת משימות לפיו ברור מי אחראי על איזו משימה. חלוקת המשימות נעשית בשיתוף ושיח פתוח עם עורכי הדין של המחלקה, בהתאם לכישוריהם ורצונם. באופן זה העובדים מחוברים ומחויבים יותר למשימותיהם. 

  • למידה מכישלונות  היועצת המשפטית רואה בטעויות חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה ומהעבודה השוטפת. כולם טועים כל הזמן – לכן יש לקיים הרבה התייעצויות וללמוד לעתיד. הלקחים הנלמדים מטעויות יכולים להוביל לקביעת נהלים חדשים אשר מופצים לכלל העובדים ביחידה.

איך מנהלים תהליכים אחרת?