arrowNext_2x.png
arrowPrev_2x.png
quoteYellow_2x.png

במקום שאדם מרגיש מוגן, הוא יכול לצמוח

officesLogos_0012_Layer-3.png

רבקה אהרוני

סמנכ"לית תכנון, מדיניות, מחקר וקשרי חוץ

רשות האכיפה והגבייה

משך עיסוק בתחום

8 שנים

תחום

תכנון מדיניות ואסטרטגיה

הצוות שלנו

%D7%AA%D7%9E%D7%A8%20%D7%92%D7%95%D7%9C%

תמר גולן

מנהלת תחום תוכניות עבודה בתקופת המענה על הסקר

%D7%98%D7%9C%20%D7%93%D7%99%D7%93%D7%95_

טל דידו

מנהלת תחום תוכניות עבודה

%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%93%D7%94%20%

יולנדה גולן

מנהלת אגף המחקר

%D7%A8%D7%A4%D7%99%20%D7%92%D7%95%D7%9C%

רפי גולן

סטטיסטיקאי

quoteDark_2x_edited.png

מה אומרים עלינו?

המענה תמיד מקצועי ואדיב, והעבודה נעשית בשיתוף פעולה מלא

quoteDark_2x_edited.png

גאים במיוחד ב...

ביכולת ללמוד מכשלונות, ובעבודה מחקרית מוכוונת נתונים

רלוונטיות – ליחידה יש זכות קיום אך ורק אם היא רלוונטית, ולכך יש לדאוג באמצעות מחקר אקטיבי מבוסס נתונים. לא להסתפק בכתיבת תוכניות העבודה כפי שנדרש, אלא לזהות מגמות, לאתגר ולהביא תשתית לשינויים. באופן זה, היחידה תורמת משמעותית לעבודת הממשלה, וגם מצדיקה את קיומה. למשל, היחידה התעקשה על דיגיטציה של טפסי המשרד, כדי לא לפגר אחרי המגמה הממשלתית. 

1

גיבוי וצמיחה מכישלונות – טעויות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. על העובדים לדעת שהם מגובים על-ידי ההנהלה גם (ובמיוחד) כשהם טועים, כדי שלא יחששו לחקור, ללמוד ולהתפתח. פועלים בגישה של לא להתבייש בטעויות, כי מהן צומחים. 

2

טיפוח גאוות יחידה ותחושת לכידות – על מנהלים לפעול באופן אקטיבי להגברת הלכידות בקרב עובדיהם. יש לתכנן ולהוציא לפועל אירועים מיוחדים שיבדלו את הצוות מהשאר. למשל, העובדים ביחידת התכנון אוכלים צהריים יחד כל יום; בזמן הזה הם משוחחים על דברים אישיים ומקצועיים – מקבלים פרספקטיבות שונות, ומוצאים פתרונות לתהליכים תקועים.

3

דאגה להתפתחות וקידום העובדים – על המנהל לאתר עבור העובדים הזדמנויות להתפתחות, ולהתמיד בכך באופן עיקש. הדבר חשוב הן בפן התגמול עבור עבודה טובה, והן בפן פיתוח מוטיבציה פנימית אצל העובד, המודע לכך שהמנהל נלחם עבורו.

4

דוגמה אישית – אחד האספקטים החשובים ביותר של מנהל הוא לעשות בעצמו את מה שהוא דורש מעובדיו, ראשון בין שווים. למשל, אי אפשר לומר לאנשים להגיע כל יום לעבודה, ולהיעדר בעצמך פעמים רבות. 

5

טיפים של מצטיינים

  • מחקר מבוסס נתונים – יחידת התכנון מבצעת מחקר וניתוח נתונים באופן שוטף. בסיוע סטטיסטיקאי וחוקרת, מבוצעים ניתוחים סטטיסטיים, ביניהם גם נתוני עתק (BIG DATA). בנוסף, יש שימוש קבוע במשרד בבינה עסקית (BI). כל אלו מייעלים את פעולותיה של היחידה במספר מישורים:

    • זיהוי מגמות וגיבוש המלצות – המסקנות המתגבשות מבוססות על מחקר וניתוח נתונים, ולא נסמכות על תהליכים היסטוריים והשערות לא מעוגנות. לרוב, אופן גיבוש ההמלצות האמפירי הזה, גם מאוד משתלם. למשל, היחידה בדקה באילו כלים כדאי להשתמש מול סרבני תשלום, ומצאה כי צו הבאה לא בהכרח צריך להיות האפשרות הראשונה; לעיתים שיחת התראה יכולה להביא לאפקט משמעותי יותר, ולצמצום עלויות.

    • תקשור המצב הקיים להנהלה  העובדים ביחידת התכנון מציגים למנהלי האגפים את מסקנותיהם מגובות המחקר וניתוח הנתונים, מבלי ליפות את המציאות. למרות הקושי וההתנגדויות שעלולות לצוף, היחידה רואה בתקשור המצב הקיים ככלי מהותי לשינוי והימנעות מסטגנציה עבור ההנהלה.

    • מיצוב היחידה כגורם מקצועי  התנהלות מבוססת מחקר תורמת למיצוב היחידה כגורם מקצועי, מה שמאפשר לה לתמוך בקידום מהלכים מול גורמים בממשלה. למשל, העבודה שנעשתה ביחידה אשר כללה מחקר על חייבים בחברה הערבית ותהליך של שיתוף הציבור, הובילה את היחידה להמליץ על שינוי אופן הפרסום כך שיופנה לתוכן שצורכת החברה הערבית.

  • עצמאות מחשבתית ולקיחת יוזמה  עובדי היחידה פועלים בעצמאות מחשבתית, ומקדמים תהליכים באופן אקטיבי. מנהלת היחידה אינה מעורבת בפרטים הטכניים, אך שותפה בהחלטות על אופן קידום המשימות; חשוב לה להכיר את הנעשה בכדי לבצע בקרה במידת הצורך. התנהלות זאת מחזקת את מחויבות העובדים לקידום המשימות ביחידה.

  • פיתוח והעברת סקרי שירות חוץ-ארגוניים – במטרה לקבל מידע ספציפי בנוגע לשירות הניתן ללקוחות חוץ, היחידה פיתחה כלים להבנת צרכי הלקוחות, ביניהם סקרים שוטפים ללקוחות חוץ-ארגוניים.

מה הופך צוות למצטיין?

  • כנס תוכניות העבודה השנתי – הכנס הוא אירוע הדגל השנתי שהיחידה מפיקה מזה שבע שנים. משכו שלושה ימים, ובמהלכו מוצגים להנהלה הבכירה של המשרד נתונים הנוגעים לעשייה בשנה האחרונה, מגמות עתידיות, והמלצות על אימוץ מהלכים ויעדים. מעבר לכך, היחידה שמה לה למטרה לייצר כנסים מהנים ומלמדים, מה שתורם ללכידות המשרד ולעבודה.

  • תקשור תוכניות העבודה – היחידה זיהתה את החשיבות הטמונה בתקשור והבהרת עיקרי תוכנית העבודה לעובדי הרשות, על-מנת לגייסם ולחברם לעמידה במשימות ובזמנים. לשם כך, מנהלת תוכניות העבודה עוברת בכל רבעון בין הלשכות ומציגה לעובדים את תמצית תכנית העבודה. התמצית שמתוקשרת לעובדים מפורסמת גם באתר הממשלתי, מה שמחזק את תחושת המחויבות לביצוע המשימות במועד שנקבע.

  • נוהל בקשת שינוי – מעבר למתן תמיכה ובקרה ליחידות המקצועיות לאורך השנה, פותח נוהל בקשת שינוי שמטרתו מניעת שינוי משימות באופן תכוף. התהליך כולל הגשת תחקיר מפורט על-ידי הרפרנטים מהיחידות המקצועיות, והבקשות נבחנות בקפידה. זאת, מתוך תפיסה כלל משרדית לפיה צריכה להיות סיבה מוצדקת בכדי לשנות משימות של תוכנית העבודה שהתפרסמו בפני הציבור.

  • הפקת לקחים – במקרה של תלונות או תקלות, מתבצע תחקיר פנימי. היחידה מקבלת על עצמה אחריות קולקטיבית לבעיות שצפות, וחבריה פועלים יחד על מנת לשפר את איכות השירות; גם אם מדובר בטעות של עובד אחד. למשל, אחד הלקחים שיושמו הוא תכנון מוקדם של הכנס השנתי, מה שמאפשר ליחידה לקיימו השנה, למרות פערים תקציביים.

  • שיתוף ושימור ידע – כל המסמכים מתויקים דיגיטלית בתיקייה פנים-אגפית משותפת. כל המידע נגיש וחשוף לכלל עובדי המשרד, גם תוכניות עבודה משנת 2012 ותוכניות של כנסים. באופן הזה אין צורך ללמוד מחדש כל פעולה, מה שחוסך זמן ועשייה מיותרת. 

איך מנהלים תהליכים אחרת?